De winkelier van de toekomst - FRIGOMIL

Op 20 en 21 maart kunnen onze klanten tijdens onze Voorjaarshappening hun voordeel doen met een inspirerende presentatie van FRIGOMIL. Hans Jacobs, sales & marketing manager bij FRIGOMIL zal antwoorden op de vraag of de winkelier nog een toekomst heeft (wees gerust: het antwoord is ja).  We hadden vooraf een gesprek met Hans. Want de toekomst, die begint niet morgen, maar vandaag.

De winkelier van de toekomst - FRIGOMIL
De winkelier van de toekomst - FRIGOMIL

FRIGOMIL is een bekende naam in de Belgische voedingssector.
FRIGOMIL is actief in de Benelux en Frankrijk, maar we zijn een echt Belgisch Merk, actief sinds 1948. We zijn een van de marktleiders op het gebied van winkelinterieurs en koeling voor de voedingssector. We hebben een ontwerpteam dat gespecialiseerd is in winkelinrichting, we beschikken over een productie-atelier onder eigen dak en we zijn waarschijnlijk de enige op de Belgische markt met een volwaardig ingenieursbureau voor koeltechnieken. 

Waar komt jullie nieuwe slogan ‘Partner in Vooruitgang’ vandaan?
Wij beschouwen onze klanten als ondernemers. Wat willen ondernemers? Vooruitgaan. Wij willen daarbij helpen, door een echte partner te zijn voor onze klanten. Vandaar ‘Partner in Vooruitgang’.

Waarom koos FRIGOMIL voor het thema ‘De Toekomst van de Winkelier / De Winkelier van de Toekomst’?
Vroeger hoefde u bij wijze van spreken maar een winkel in te richten, een goed product te verkopen, vriendelijk te zijn tegen uw klanten - en klaar was kees. Vandaag volstaat dat niet meer, en morgen zeker niet. De consument is de laatste jaren erg veeleisend geworden en klantentrouw een heel rekbaar begrip, onder andere door het grote aanbod en het fenomeen van de online winkels. Als onze klanten, de winkeliers, onder druk staan, dan is dat ook niet goed voor FRIGOMIL. Dus besloten wij te onderzoeken wat wij kunnen doen om onze klanten te helpen.

Dat is dan het 'FRIGOMIL Vijfstappenplan voor de winkelier van de toekomst' geworden?
Precies. Ons Vijfstappenplan is geen metersdik academisch dossier of gebakken lucht, maar een handzame gids waarmee elke ondernemer in de voedingssector aan de slag kan. We leggen op een glasheldere manier uit wat de winkelier vandaag zou moeten ondernemen om ervoor te zorgen dat zijn winkel het ook morgen nog goed doet. En dat begint bij een sterk profiel.

‘Profilering’ is de eerste stap naar de winkel van de toekomst?
Een duidelijk profiel is de hoeksteen van elke onderneming die het verschil wil maken met de concurrentie. Wie ben ik? Wat is mijn karakter? Wat is mijn geschiedenis? Wat zijn mijn passies? Wat zijn mijn vaardigheden? Wat zijn mijn sterke punten? Op basis van een eenvoudige vragenlijst stellen wij samen het profiel van onze klanten op. Een duidelijk profiel, authenticiteit, eigenheid en zich onderscheiden van de rest zijn van commercieel belang voor de ondernemer die vooruit wil gaan.

Zonder alle vijf stappen in jullie plan al te verklappen: wat is voor jullie een belangrijke stap die wel eens over het hoofd wordt gezien? 
Eerst en vooral blijven winkelinrichting en koeling natuurlijk belangrijke pijlers voor elke zaak. Maar vandaag is ook een goede communicatie van groot belang, en dat wordt inderdaad wel eens over het hoofd gezien. 

"Zich onderscheiden is essentieel voor wie wil overleven als winkelier van de toekomst". 

Communicatie wordt dus steeds belangrijker in onze sector?

Met communicatie bedoelen we dan wel iets meer dan een praatje slaan met de klant in de winkel en we bedoelen ook niet zomaar 'reclame'. Dankzij goede communicatie in de echte wereld, gecombineerd met bijvoorbeeld een sterke website en social media zoals Facebook kunt u als ondernemer op een directe en inspirerende manier meer en beter dan ooit tevoren met uw klanten communiceren. Wij raden aan om daar echt gebruik van te maken. 

Houdt FRIGOMIL er rekening mee dat een slager of ander ondernemer het vandaag al heel erg druk heeft?

Natuurlijk. Wij zien ook dat onze klanten nu al bijna dag en nacht werken om hun zaak te doen bloeien. Ons Vijfstappenplan is eenvoudig en helder maar de uitvoering ervan vraagt tijd - tijd die er vaak niet is. Daarom biedt FRIGOMIL deze nieuwe diensten op de markt aan, als bijkomende ondersteuning van onze klanten. 

Waarop is jullie Vijfstappenplan gebaseerd? 
Op essentiële informatie. Informatie die u als individuele slager niet makkelijk vindt. Eerst en vooral hebben we ons oor te luister gelegd bij de grote ‘vijver’ van onze eigen klanten en geluisterd naar hun echte noden. Daarna hebben we, in samenwerking met de Universiteit Hasselt, een onderzoek gedaan naar onder andere de nieuwe tendensen in de voedingssector en de klantenservice. En voor het communicatieluik werken we samen met de merkspecialisten van CplusH.

Hebben jullie tot slot nog een passende quote die jullie filosofie samenvat? 

Gisteren was de slager een winkelier, vandaag is de winkelier een ondernemer. En FRIGOMIL is de partner voor ondernemers die vooruit willen.

We zijn benieuwd naar De Toekomst van de Winkelier / De Winkelier van de Toekomst!

Ook benieuwd naar wat de toekomst voor u in petto heeft? Schrijf u dan vandaag nog in voor deze niet missen inspirerende presentatie op woensdag 20 en donderdag 21 maart. Inschrijven doet u hier


Meer informatie vindt u op www.frigomil.be 

Tot dan! 


Artikel delen op

Terug naar overzicht